Dévai
Imre:
KERESZTÉNYSÉG
ÉS ZSIDÓSÁG
A mai kereszténység — őszintén szólva — zavarban van. Nem tudja egyensúlyba hozni
azt a tényt, hogy a kereszténység alapítója, Jézus, zsidó származású volt és
hogy az ó-testamentumot az újnak alapjává tette, azzal a kellemetlen és egy
cseppet sem hízelgő véleménnyel, vagy mondjuk így: „hírnévvel”, mely ezt a népet
körüllengi. Ideje volna már egyszer szembenézni e kérdéssel és feltenni
becsületesen a kérdést, hogy milyen álláspontot foglaljon el a kereszténység,
mint kereszténység, a zsidósággal szemben. Pontosabban: milyen összefüggést
keressen a kereszténység azokkal a benne levő elemekkel, amelyek a zsidó theológiából jöttek át.
Nem tévedek, ha azt mondom, hogy a
kereszténység olyan fa, mely gyökereit az ó-szövetség világába mélyeszti.
Önkéntelenül — és tegyük hozzá, jogosan, — felvetődik a kérdés a ma élő
keresztény népek ajkán, akik tanúi a zsidóság világhatalmi törekvéseinek, vajon
helyes-e ez? Indítsuk meg e kérdést és próbáljunk arra tiszta eszközökkel,
tárgyilagos feleletet adni. Ez a próbálkozás nem theológiai értekezés akar lenni, hanem a keresztény ember
részéről egy szükségszerű, tehát őt egészében érintő kérdésnek egyszerű és
világos fejtegetése olyan természetű jelenségek és problémák érintésével, melyek
minden művelt keresztény ember előtt érthetők, anélkül, hogy a keresztény
világnézetet és hitet szétrombolnák.
Induljunk ki abból a — látszólag nem
ide tartozó — meghatározásból, hogy — a keresztény etika szerint is — mit
nevezhetünk bűnnek? Bűn az a gondolkodás vagy cselekvés, mely valakinek, a bűnt
elkövető tudatában is, kárt, szenvedést okoz. Nemcsak az egyén követhet el azonban bűnt, hanem egy közösség is. Gyakorlatban egy
közösség csak akkor követhet el bűnt egy másik közösséggel szemben, ha mind a
kettő egységes világszemléletként jelentkezik. Elkövethetnek tehát fajok és
nemzetek is egymással szemben, de mindjárt szögezzük le a tényt, hogy a fajok
között a határvonalak nem elég élesek, aminek egyrészt fiziológiai oka van
(keveredés), másrészt, bizonyos rokon gondolkodás vagy ideológia, mely éppen az
etikában mutatkozik meg legjobban. Egyetlen egy faj van, amely történetileg
mindig egységes, homogén világnézete által tűnt ki s ez a zsidóság. A zsidó nép
egész különleges népe a világnak, tipikus és históriai megtestesítője mindannak,
amit a bűn fogalmával kapcsolatban az egyénnek hibájául lehet felróni,
nevezetesen, hogy a bűn elkövetésekor nincs tekintettel a közösség hasznára,
melyből pedig végeredményben neki is haszna származik.
A zsidó nép amellett, hogy diaszpórában él, úgy viselkedik, mint egy nagy család, sőt, mint egy „egyén” és ezzel a
világszemlélettel a világ bűnözőjévé lett a világ többi nemzetével
szemben.
A zsidó néppel, helyesebben szólva a
zsidókérdéssel is úgy vagyunk, mint a kereszténység kérdéseivel.
Kegyeletsértésnek, tévedésnek és főleg rombolásnak veszik azt, ha valaki
hozzányúl. Pedig mennyire le kell számolni vele, mutatja az is, hogy a zsidóság
köréből is sokan kívánják, elég ha csak Herzl Tivadarra
utalok, aki feltétlenül napirendre óhajtja tűzni a zsidókérdés megoldását.
Azonban ebben a cikkben nem általában a zsidókérdéssel, hanem csak azzal akarunk
foglalkozni: hogyan értelmezze a kereszténység mindazokat a jelenségeket,
amelyek vallásában a zsidósággal összekötik?
Mielőtt kérdésünkre feleletet
kapnánk, tegyük vizsgálat tárgyává azt a kissé szokatlan kérdést, hogy mit
jelent zsidónak lenni? Ez a kérdés nem egészen hiábavaló és nem olyan, mintha
azt kérdezném, hogy mit jelent magyarnak, németnek, vagy angolnak lenni. Az
olvasó itt önkéntelenül megérzi, hogy a felvetett kérdéssel szinte két részre
osztjuk az emberiséget: ú. m. „zsidó” és „nemzsidó” fajtára. Ez a valóságban is így van s ez a mi
vitatásunk tárgyának kiindulópontja. Ha ezt valaki vonakodik elismerni, az nem
foglalkozhatik a zsidókérdéssel. Hogy azonban mennyire
igaz a mi állításunk, mutatja az is, hogy minden nép felveti a zsidókérdést,
mert nincs egyetlen nép sem, amelyiknél e kérdés legfeltűnőbb kísérő jelensége,
az antiszemitizmus, ne mutatkozott volna. Ez pedig, mint a zsidó prozelita Weininger írja, abban áll, hogy a
zsidó bárhová megy, mindenütt gyűlölik, még fajrokonai, az arabok is. Mi teszi a
zsidót gyűlöletessé a világ népei előtt? Egy oly vonás, mely a többi népből
hiányzik. A világ összes népei hajlandók összeolvadásra, vagy legalább is egy
őszinte, barátságos gondolatközösségre, — a nemzsidó
és a zsidó nép között miért van mégis oly nyomasztó, sokszor láthatatlan és
megmagyarázhatatlan ellentét? Akármerre megyünk, mindenhol ezt tapasztaljuk. El
lehet-e azt képzelni, hogy a világjáró zsidó népet vándorlásai közben ne fogadta
volna be valamelyik népfaj és nem védte volna, ha
történetesen ezzel a népfajjal a zsidóság gondolatvilágban, érzésben, legalább
némi részben megegyezik. Azonban a zsidóság faji sajátságai oly kizárólagos
jelleget kölcsönöznek a zsidóságnak, melyek miatt nem tud más keretek közé
beilleszkedni. Ha tehát a zsidókérdést a mi célunk szempontjából akarjuk
vizsgálni, két dologgal kell tisztában lennünk. Az egyik az, hogy ámbár a
zsidóság egy-egy nemzet kebelében, mint ugyanolyan jogú állampolgár él, mégis
mindegyik nemzet kívülállónak tekinti; a másik pedig
az, hogy maga a zsidóság is elkülönítettnek tartja magát és ismerve vallásának
az ó-testamentumban foglalt részét, nem is akar az őt befogadó nemzetekkel
eszmei közösségben élni. Hogy miért nem, ezt alább részletesen fogjuk kifejteni,
itt röviden csak két szóval fejezzük ki, hogy az ú. n. „zsidó elv” miatt. És itt
térünk rá, arra a kérdésünkre, hogy mit jelent zsidó
lenni?
A zsidó elv, amelyet judaicumnak is nevezhetünk, olyan idea, mely csak a
zsidóságnál van meg. Ezt azért szükséges hangsúlyoznunk, mert pl. Weininger a
„Geschlecht und Karakter” c. művében azt állítja, hogy
ez a nemzsidó népeknél is előfordulhat. Ez azonban
azért nem helyes, mert a judaicumot a zsidó nép
vallása táplálja, sőt e kettő nem is választható el egymástól. Történelmileg
csak a zsidó nép van abban helyzetben, hogy zsidó
vallású is. Nemzsidó ember, pl. turáni, vagy árja, nem
is lehet zsidó vallású, ilyenekkel a zsidók nem is tudnának mit kezdeni, viszont
más oldalról: annak a zsidónak, aki keresztény lett, szükségszerűen el kellett
szakadnia a zsidóságtól. Ha pedig nem szakadt el, akkor magát, de leginkább a
nemzsidó népeket áltatja. Mi tehát a judaicum? Erre megfelel a héber vallástörténet. A zsidó nép
vándorlásai közben mindig együvé tartozónak érezte magát: akárhol voltak is a
zsidók fogságban (Egyiptom, Babilónia) mert a „judaicum” összetartotta őket, A
vallását is úgy formálta, hogy az a faji ideológiával a legszigorúbb
kapcsolatban legyen. Keletkezése úgy a vallásuknak, mint a fajnak, vagy magának
a judaicumnak a homályba nyúlik vissza. Csak azt lehet
tudni, hogy ősidőktől fogva egy eszme hatotta át őket s ez az volt, hogy minden ami teremtetett, tehát az egész föld, az ő
boldogításukra való. Ehhez képest az Isten csak őket szereti, de más népek
utálatosak az Isten előtt. Viszont e kegyért nékik szigorú formák között
tisztelni kell az Istent, hogy ki ne essenek e jóságból. Más népek bálványimádók
és szentségtörők. A zsidó vallás eme jellemzésének bárki utána nézhet az
ó-szövetségben s ebben áll a judaicum
lényege.
Azonban kicsodák a „más népek”, az
idegen, a „goj”? Azok, akik nem Ábrahámtól származtak.
Ebben két alkatrész találkozik: a vallás és a faj. Isten csak azt szereti, aki
Ábrahámtól származik, így oly erős kapcsolatot teremtett a zsidó a fajta és a
vallása között, melyek el sem választhatók egymástól, mert egyik a másik nélkül
nem állhat meg. Már magában véve csak ez az egy tulajdonság is elegendő arra,
hogy felismerjük a tényt, mennyire különbözik a zsidó más népektől, mert minden
nép hajlandó bármilyen vallást felvenni, de a zsidónál ez lehetetlen s ez a
judaicumnak legfőbb ismérve.
De mi van még tovább a judaicumban? Ugyanis, ha a judaicum csupán „elv” volna, akkor lehetne egy fajnak, a
világon egyedül álló világnézete. De a judaicumnak
gyakorlati oldala is van, amellyel kilép a világnézeti körből. Ez a fajtának egy
önként megnyilatkozó jellege, mely a szintén vele egy theológiából szívja táplálékát. Ezáltal olyan sajátossággá
alakul, mely náluk életcél és élettartalom is. A Genesisben olvassuk (Móz. I. 12.
7.) „A te magodnak adom ezt a földet.” Más helyen: „Nagy
nemzetté teszlek és megáldalak téged és felmagasztalom a te nevedet és áldás
leszesz.” Vagy pedig ugyancsak a Genesisben, mikor Ábrahámnak és feleségének Sárának gyermeke
van születendőben, a zsidó theológia a következő
szavakat adja az Isten ajkára: „Megáldom őt (Sárát) és fiat is adok tőle néked
és megáldom, hogy legyen népekké, nemzetek királyai származzanak tőle.” Ugyanezt
hangoztatták a próféták is, akik keményen ostorozták népüket, ha le mertek térni
az „igaz útról”, értve alatta mindig ezt a zsidó eszmeiséget, vagyis a
judaicumot. A zsidók ez ó-testamentumi
ígéretekben fanatikusan hisznek s ma is meg vannak győződve arról, hogy a föld
az ő számukra való, a gyümölcsfák nekik teremnek és hogy nekik adta az Isten az
uralmat az egész világ és minden ember felett. Ez a fanatizmus hevíti őket s ez
az oka annak, hogy oly sokat tudnak tűrni, mert — tagadhatatlanul — sokat kell
megalázkodniok és szenvedniük az időnként kirobbanó
antiszemitizmus miatt s a folyton fenyegető pogrom veszélyétől. E félelemnek
azonban ők maguk az okai, mert ők idézik fel a gyűlöletet a többiek köréből.
Jellemző, hogy a zsidóság körében is voltak és vannak a judaicumnak ellenzői az ilyent
azonban a zsidóság egyeteme nem hallgatja meg, vagy pedig kiközösíti s ezek
maguk is megelégszenek azzal, hogy elszakadnak a
zsidóságtól.
Aki csak egyszer is olvasta az
ó-szövetséget, az láthatja, hogy az említett judaicum
mennyire áthatja és hogy milyen világszemlélet szól
hozzánk lapjairól. Ez a világszemlélet teljesen más, mint a többi népeké. Az
ó-szövetségi világnézet csak magára vonatkoztatva ismer boldogulást, de másról
nem akar tudni. Ezzel csak magát ismeri el embernek, vagyis olyannak, akinek
célja és rendeltetése van a földön, más fajnak, vagy népnek a külön sajátos
élete nem lényeges, legfeljebb annyiból jön tekintetbe, hogy elő kell mozdítania
a zsidó fajnak uralomra jutását. Ezt a helyzetképet oly tekintélyes zsidó írók
is állítják, mint Disraeli, vagy a már többször
említett Weininger. Egyébként pedig a zsidóság egyeteme ezt gondosan titkolja,
nehogy valamiképpen késleltessék, vagy megakadályozzák a világ egyéb népei e
terve keresztülvitelében. E tény nagy szakadékra mutat a többi nép és a zsidó
etikája között. A többi nép cselekvései, történései a nyíltság jegyében folynak,
mert a mi morális megítélésünk a leplezést és a hazugságot bűnnek tartja, de a
zsidó morál, ezzel ellentétben, érdemnek tudja be a félrevezetést és a
hazugságot. Akik e kijelentést kételkedve fogadják, gondoljanak ismételten az
ó-szövetségre, melyben micsoda más hang üti meg fülünket. Ott van például Ézsau és Jákob története. Jákob csal, becsapja becsületes
testvérét és édesapját, de az Isten mégis jobban szereti mint Ézsaut. És a zsidó nép
Jákobot teszi meg egyik ősének. Ilyesmi a mi istenfogalmunkkal és
igazságérzetünkkel nem egyeztethető össze. Mózes hazugságok árán nevelkedik a
fáraó udvarában. Dávid házasságtörést követ el, mégis a zsidó nép egyik
felejthetetlen uralkodója stb., stb.
De térjünk rá arra, hogy Jézusnak
milyen szerepe van a zsidóság történetében és mit
jelentsen a kereszténység számára?
Elsősorban is tisztáznunk kell, hogy
mi az a zsidó messiásvárás és egyáltalán mi a messiási fogalom, mert a
kereszténység is messiásnak mondja Jézust, bár egészen
érthetetlenül.
Érthetetlenül azért, mert a messiás
teljesen zsidó fogalom és más népeknek nincs is messiásfogalmuk, azzal azért
lélekben teljesen idegenül állanak szemben, hiszen semmi sóvárgás nincsen bennük a
messiás után s így valójában nem is érzik, hogy szükségük lenne
rá.
A messiás és a messiásvárás a judaicum következménye. A zsidóság ellen mutatkozó gyűlölet
a más népek részéről, csak jobban erősítette bennük ezt. Várják azt, aki a judaicumot az egész világgal elismerteti. Akiben benne van
egymagában a zsidóság minden tulajdonsága s aki nem
lassú, kitartó munkával, sok szenvedés és megaláztatás árán, hanem egyszerre,
valami „csoda” folytán hatalomra juttatja az uralkodásra teremtett zsidó népet.
Miután a judaicum a zsidó népnek úgyszólván a
születésénél keletkezett és viszont minden zsidónak ma is a vérében van, a
messiás fogalom is legrégibb időktől fogva tartja magát. A messiási fogalom a
kereszténységbe az apostolok működése útján jutott be, különösen Péter, János,
Jakab apostolok nyomán, akik eleinte csak a zsidók számára hirdették a
kereszténységet. Pál volt az, aki a messiásképzetet elidealizálta és azt az
egész világon elterjesztette. Ő ugyanis a zsidóságát teljesen elhagyta s valahogy úgy képzelhette, hogy az egész világ a
judaicum hálójában gyötrődik, ezért meg akarta értetni
mindenkivel, hogy a messiásvárás, még pedig a zsidók messiásvárása, lehetetlen
és bűnös dolog, mert hatalmi törekvés, zsarnokoskodni akarás van benne. Innen
van az, hogy ő a hatalmaskodást annyira korholja, viszont Jézust, de magát is
alázatosnak és szolgainak tartja, aki sokat szenved és a „Krisztus keresztjét
hordozza magában”. Az ő egész munkálkodása nem egyéb, mint egy kiáltás kelettől
nyugatig: hagyjatok fel a zsidósággal. Szerinte nincsen messiás olyan
értelemben, mint ahogyan azt a zsidók gondolják. Jézust kell
tehát a zsidóknak elfogadniuk messiásnak, de ez a messiás voltaképpen már nem is
messiás a szó eredeti értelmében, hanem egy új magyarázatot ad neki: megváltó,
vagyis aki a hatalmi vágytól, gőgtől (vagyis a judaicumtól) váltja meg az embert, de egyszersmind a vele
járó sok szorongattatástól, szenvedéstől, nemkülönben a vallási törvények
teljesítésének nehézségétől is, melyek, miután a judaicumot száműzni kell, teljesen fölöslegesek is.
Ezt ő minden népnek hirdette, mert meg volt győződve arról, hogy Jézus fejtette
meg helyesen az élet értelmét és megmutatta az „igaz Istent”, nem azt a Jehovát,
akit a zsidók kisajátítottak. Ezért amit Jézus mondott, az minden népre vonatkozik. (Nála az is észrevehető, hogy az
általa felfedezett igazság annyira elragadta őt, hogy valósággal kétségbeesik
arra gondolatra, hogy ezt az igazságot a zsidók egyszer
megint elsikkasztják).
Pál apostolnak igaza volt. Mert ha
összefoglaljuk Jézus életének, helyesebben szólva tanításának jelentőségét,
akkor a következőképpen alakul a helyzet.
A zsidóság, mint mondottuk, boldogulásra vágyódik, de ezt a boldogulást
kizárólagosan értelmezi, vagyis csak magát tekinti. De már jó korán, a zsidó
eszmeiség hajnalán is akadtak a zsidók között egyesek, akik az egyetemes
emberszeretetet hirdették.
Nézetem szerint Jézusnak nem is
lehetett más népek között születni, csak a zsidóknál, mert csak a zsidó faj
termelhetett ki magából egy olyan embert, mint Jézus. A judaicumnak legfőbb jellege ugyanis az, hogy nem érti meg az
egyetemes, általános és az egész világra, minden népre kiterjedő
emberszeretetet. De más népek ezt nemcsak megértik, hanem gyakorolják is, mert
emberileg mindent megtesznek a szeretet gyakorlásáért. Jézus tehát ezen a téren
a népeknek nem mond újat és főleg: az ő tanítása nem jelenthetett fordulópontot
a népek történetében. Hiszen mindazt, amit Jézus az emberi szeretetről mond, azt
jóval előtte a hindu, vagy Buddha tanai is hirdették és hirdetik ma is. Ez nem
azt jelenti, hogy talán Buddha magasabban áll, mint Jézus, hanem azt, hogy a
többi népek morális érzéke magától rájön pl. csak az
egyetemes emberszeretetre is. Így tehát kizárólag a zsidóság volt rászorulva
arra, hogy egy valóban nagy ember, egy magát „messiás”-nak tartó lény is
hirdesse közöttük az egyetemes emberszeretetet, amitől a zsidó mindig távol
állott. Jézus következetesen hirdette náluk a judaicum
csődjét és megjósolta, hogy a zsidóságot ez romlásba, kárhozatba fogja vinni. (A
gonosz szőlőművesekről szóló példázat. Míg az irgalmas szamaritánusról szóló
történet az egyetemes, mindenkire kiterjedő emberszeretet soha el nem múló
himnusza.) így tehát Jézus eszményi értelemben maga is antiszemita volt s miután
azt állította magáról, hogy ő a messiás, még pedig az „igazi” messiás, a zsidók
istenkáromlót láttak benne, mert a Jézus
messiás-képzete nem egyezett meg az „ősatyák” messiás-képzetével. Ezzel
egyúttal tanújelét adták annak is, hogy nem hajlandók mindenkit szeretni és
nincs kedvük zsidó mivoltukkal felhagyni. A messiási fogalom kétféle értelmezést
nyer Jézus tanításában, de mind a kettő a zsidókra vonatkozik. Egyik messiás a
„zsidós messiás”, amelyet jellemeztünk. A másik a „jézusi messiás”, amely célját
tekintve (vagyis, hogy a zsidóság számára boldogságot hozzon) ugyanaz, csakhogy
ezt nem a judaicummal akarja elérni, hanem egyenesen
annak megsemmisítésével: a szelídséggel, egyetemes, még az ellenségre is
kiterjedő emberszeretettel. A zsidók világszemlélete azonban ezt nem tudta
befogadni; ezért mondotta Jézus, hogy az én országom
nem e világból, t. i. nem a zsidók világából
való.
Jézus, mint megváltó és messiás, ha
csak a zsidóságra vonatkozik is, de tanítása mégis az egész emberiségnek szól.
Mint ahogyan örökérvényű minden igyekvés, vagy tanítás, mely az emberiség
egyetemes nagy célját: boldogabbá válását, mely egyetlen nagy célja, a szintén
egyetlen egy úton: a bűn nélküli (az individuális élet feladása), a szükségszerű
jótett, vagyis egyetemleges szeretet útján akarja elérni.
Örökérvényű tehát az a törekvés,
mely az említett úton igyekszik az emberiséget céljához juttatni. E tekintetben
mindegy, hogy milyen nemzetiségű, vagy fajtájú valaki, aki ezért dolgozik. Aki
pedig kivonja magát az egész emberiség céljának eléréséért folyó küzdelemből, az
judaicumban szenved, amelyről azonban a valóságban
csak a zsidó népnél lehet beszélni.
Ezzel magyarázatát adtuk a judaicumnak, valamint a judaicum
körül forgó jelenségeknek (megváltás, messiás), de még azt is meg kell
világítanunk, hogy az eddig tárgyaltak milyen következménnyel vannak a
kereszténységre nézve?
Azt mondottuk, hogy Jézust, mint az emberiség egyetemes céljáért
dolgozó embert, a kereszténység tanítójául természetszerűleg el kell fogadnunk.
De, mint messiástól és megváltótól, amelyek a népek eszmevilágától idegenek, el
kell tekintenünk. A mai kereszténység azonban felkapta ezt a zsidó gondolatot és ezzel elzsidósítja a keresztény egyházakat,
mert Jézus működéséből nem a reá vonatkozó részt ragadta ki, hanem azt, ami a
zsidóságnak szól. Az én megítélésem szerint a kereszténység ma jóformán Jézus
életének folytonos elmondása. Az ünnepek alkalmával egyebet sem hall az ember a
templomokban, mint azt, hogy mik fűződnek Jézus életéből az illető ünnephez. Így
karácsonykor például minden évben újból és újból mint
csodát hangoztatják Jézus születését, húsvétkor a feltámadását. Csakhogy ezeket
már mindenki tudja s ezek lehetnek a történet tárgyai s
tudományos kutatások esetleg foglalkozhatnak ez idők részletes felderítésével,
de semmiképpen sem lehetnek a vallás „tárgyai”, vagy egyszóval maga a
vallás.
Az a lázas törekvés uralkodik a
keresztény egyházak vezetői részéről, hogy az embereknél Jézus életének
csodálatos eseményeivel keltsen vallást vagy hitet, pedig a népek érzéke nem
kívánja a csodát ahhoz, hogy higgyen. Jézus maga nem akarta azt soha, hogy őt
istenként tiszteljék, — legalább is ez nem mutatható ki az Újszövetségben — s ha
mégis Isten fiának mondotta magát, ez onnan van, hogy
alkalmazkodott a zsidók egy korábbi képzetéhez, mely szerint csak az képes Isten dolgairól beszélni, aki az Istentől jött, az
Isten fia. Miután Jézus látta a zsidók tévedését és megfejtette a maga lelkében
az Isten fogalmát (azt saját magán keresztül mutatta meg), szükséges volt tehát
hirdetnie, hogy megfelel a zsidóság eme várakozásának is, mert csak így
remélhette a zsidóság jobbrafordulását. (A helyes istenképet ő így fogalmazta
meg: „Isten országa ti bennetek van”.)
Még van egy következmény, melyet jó
volna a kereszténységnek minél előbb megszívlelnie. Ez a keresztény népek
részéről az ó-szövetség teljes mellőzése.
Az ó-szövetség a zsidó nép
eszmeiségének codifikátuma, teljesen a zsidóság
szellemi terméke, amint erről már meggyőződtünk. Nem fogadható el az, hogy az
ó-szövetség nélkül nincsen újszövetség. Elsősorban is nekünk igazság szerint
nincs sem ó-, sem újszövetségünk, mert csak a zsidó theológia szerint kötött az Isten
szerződéseket az emberekkel, de Jézus sohasem állított olyant, hogy Isten
szerződött az emberekkel.
A zsidóra nézve áll, hogy az
ó-szövetség nélkül nincs újszövetsége. Hiszen neki fontos, hogy megértse, miként
a régi felfogást sutba kell dobnia. A kereszténységnek
semmi köze sincs a zsidók történetéhez és kiváltképpen
pedig a zsidó theológiához s fölötte naiv dolog az,
mikor keresztény templomokban zsidó „ősatyákról” beszélnek. Persze az volna jó,
ha a zsidóság is felhagyna az ó-szövetséggel és belátná, hogy a megváltás, ami
után öntudatlanul is eseng, nem az uralomra jutásban, hanem a mindenkire
kiterjedő szeretetben van. Ha ezt megértenék, az volna a zsidókérdés igazi és
gyökeres megoldása.
A kereszténység számára egyenesen
veszedelmes az ó-szövetség további fenntartása. Talán legnagyobb akadálya annak,
hogy a jézusi és más hozzá hasonló altruista elvek hiány nélkül érvényesüljenek.
Tarthatatlan ma már az, hogy az ó-szövetség örökös ellenmondásain törjük a
fejünket és valami közbenső, kenetteljes megoldást eszeljünk ki. (Jézusnál,
kimutatható az újszövetségben, ellentétes viselkedést találunk az ó-szövetséggel
szemben.) Ha a kereszténység fél lemondani az ó-szövetségről és az ezzel
kapcsolatos, zsidó theológiából jött képzeletekről,
akkor ne csodálkozzék azon a hetyke zsidó közmondáson, hogy ők a világ
kovásza.
Ezért nyíltan hangoztatom, hogy a
kereszténység első és legfontosabb tennivalója, mely — kimondom merészen —
létkérdése is, hogy szakadjon el teljesen a zsidóságtól. Sőt! Forduljon szembe
határozottan a zsidósággal. Dobja ki magából azt a naiv felfogást, hogy a zsidó
„választott nép” és vallása a keresztény vallás elődje. Ha Jézus, aki a zsidók
között született s aki igazán ember volt, ellene
fordult a zsidóságnak, mennyivel inkább kell ezt megtennie a kereszténységnek,
mely ő reá esküszik. Miért kell nekünk egy ferde, ellentétekkel teli életet
élnünk s egy világtörténeti hamisítás keserveit hordoznunk keblünkben, mikor
egészséges ösztönünk mélységesen tiltakozik ellene! Ki ne erezné ezt, ha nem is
tudja szavakba foglalni?! Itt él egy nép közöttünk,
amely Jézust s vele az egyetemes emberszeretetet megfeszítette s amely nem is gondol arra, hogy áthasonuljon
hozzánk, Jézust pedig úgyszólván mindennap megfeszíti. Mert nagyon téves az,
hogy Jézust a mi bűneink vitték és viszik keresztre s ezért ne is sirassunk olyan bűnöket, melyeket nem
cselekedtünk.
Szilárd meggyőződésem az, hogy
nemcsak a ma, de az akkor élő népek ha történetesen
közöttük élt volna Jézus, nem feszítették volna őt keresztre. De keresztre vitte
őt a judaicum. Ezzel nem azt állítom, hogy a népek
világában nem fordul elő bűn, de azt már igen is merem állítani, hogy a
legjobbat is keresztre vivő bűn, a judaicum, a mi
népünknél ismeretlen fogalom, mert ami ítéletünk altruista irányú. S ez kivétel
nélkül minden népre vonatkozik, mint ahogy az ellenkezője csak a
zsidóságra.
Az elmondottakban nem terjeszkedtünk
ki a zsidókérdés megoldására, de annyit mégis mondhatunk, hogy a zsidókérdést
igazán megoldani csak úgy lehet, ahogyan azt a közülük való Jézus akarta, aki
megváltójuk lehetne valóban: adják fel a zsidóságukat s
ha erre nem képesek, feltétlenül valami új, nekik való országba kell kiköltözniök.